vineri, 8 ianuarie 2010

Cum incep noua rutina

Salutare,
Ti-ai ales un obicei pe care vrei sa-l schimbi. Esti gata sa inveti o rutina noua care sa te poata ajuta sa te dezvolti. Esti plin de entuziasm, ai verificat si respecta caracteristicile de care vorbeam in postu-urile anterioare si esti gata de start.
De maine incepem. Trece prima zi si descoperi ca ai neglijat acea rutina. Ok. Nici o problema. Nu disperi. Mai trece o zi si nimic. Urmatoarea zi reusesti si dupa doua zile iar uiti.
Ce e de facut?

Simplu. Uite cateva secrete pentru a putea incepe si invata acea rutina.
1. Creeaza conditiile ideale pentru a urma acea rutina. Vrei sa inveti sa manaci inainte de a fuma sau de a bea cafea? Acum ai obiceiul de a aprinde o tigara cu deschizi ochii sau de a-ti face cafeaua cu ochii aproape inchisi? Creeaza conditiile. Pregateste-ti micul dejun de cu seara. Lasa-l in cuptorul cu microunde sau chiar pe masa daca nu este nevoie sa-l incalzesti. Va fi mai usor sa mananci micul dejun care este deja gata pana se face cafeaua. Daca este vorba de fumat, ai grija ca in fiecare seara sa ramai fara tigari astfel incat dimineata sa iti fie mai usor sa mananci micul dejun care este deja gata decat sa iesi sa-ti cumperi tigari.
2. Elimina tentatiile. Elimina toate lucrurile care te pot tenta sa revii la vechile obiceiuri. Modifica-ti mediul astfel incat sa fie mai greu sa revii la vechile rutine decat sa le folosesti pe cele noi (renunta la abonamentul de la cablu/internet, arunca tigarile si toate ustensilele de fumat, etc).
3. Creeaza-ti presiune. Stiu ca suna ciudat. De obicei se recomanda evitarea presiunii. In cazul acesta anunta cat mai multe persoane importante pentru tine despre decizia ta. Roaga cativa prieteni sa-ti solicite informatii despre cum evoluezi. Daca obiceiul permite implica mai multe persoane (daca vrei sa inveti sa mergi regulat la sala de sport alatura-te unui grup).
4. Recompenseaza-te. De fiecare data cand reusesti sa aplici noua rutina o perioada ofera-ti o recompensa. Premiaza-te pentru fiecare reusita pe scara evolutiei catre noua rutina. Dupa trei zile consecutive un mic premiu. Dupa primele 7 zile consecutive la fel. Dupa 2 saptamani fara intrerupere meriti un premiu si mai important. Incearca sa iti oferi recompense in concordanta cu noul obicei. E vorba de mers la sala? Dupa 3 zile ofera-ti o sauna si un masaj dupa antrenament. Dupa 7, o piesa noua din echipament.
5. Priveste totul ca pe un experiment. Lasa concluziile si judecatile dupa cele 21 de zile consecutive. Evita sa faci judecati in timpul experimentului. Experimentele nu pot fi ratate. Pot avea alte rezultate si in acest caz este la fel. Asteapta finalul experimentului (21 de zile consecutive de aplicare).
Vezi? E foarte usor.
Succes!!!

4 comentarii:

  1. Ma faci sa zambesc. :)
    Poate pentru ca nu mi-am propus sa ma las de fumat intr-o anumita zi. Poate pentru ca mi-am dat seama ca nu ma pot ingrasa decat cu medicamente. Poate pentru ca Eu sunt mai puternica decat mine.
    Cred ca Eu imi ador obiceiurile pe care altii le pot vedea ca obstacole in calea dezvoltarii mele. Prefer sa am farame de bucurie decat sa-mi dezvolt o deprindere care, odata devenita rutina, sa ma intristeze in fiecare zi. Apoi voi incerca cu toate puterile mele sa scap de ea. Si? Ce-am rezolvat?
    Consider ca rutina folositoare Mie e cea aparuta din activitati care-mi fac placere, pe care le-am repetat si au ramas in gesturile si vorbele mele de fiecare zi.
    Daca tu crezi ca a adopta o rutina care nu s-a dezvoltat de la sine te poate ajuta sa-ti indeplinesti o dorinta ardenta, mult succes!!!
    Eu sunt fericit(a) cu Mine si-ti doresc acelasi lucru.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut,

    Excelent exercitiul !
    Cu vreo trei ani in urma am aflat despre secretul celor 21 de zile. Si am fost curioasa daca functioneaza si pentru mine. Voiam sa fac jumatate de ora de exercitii in fiecare dimineata si nu-mi iesea - pentru ca nu incepeam niciodata.

    Asa ca mi-am creat conditiile pentru a face exercitii. Am gasit intr-o revista un set de exercitii, am rupt acea pagina si mi-am lipit-o pe peretele din dormitor, in asa fel incat, in fiecare dimineata dupa ce ma intorceam de la baie vedeam pagina si incepeam sa fac exercitiile.

    Ca sa nu fiu tentata sa zic pas in vreo dimineata, cu scuze de genul "nu am timp sa pregatesc micul dejun copilului", sau ca "o sa intarzii la birou", imi puneam ceasul sa sune cu jumatate de ora mai devreme.

    Si binenteles ca ma recompensam de cate ori aveam prilejul cu ciocolata !

    Ce m-a ajutat cel mai mult pe mine a fost ca am facut exercitii in fiecare dimineata doar pentru ca am privit toata treaba ca pe un experiment. Atat. Eram doar curioasa daca functioneaza smecheria cu 21 de zile.

    A functionat atat de bine ca au trecut vreo trei ani de atunci si eu tot fac in fiecare dimineata exercitii.

    Cea mai frumoasa recompensa este ca ma simt atat de bine dupa aceste exercitii, incat acum stiu ca, de fapt, in felul asta, in fiecare dimineata imi creez conditii pentru o zi in care ma simt extraordinar de bine.

    Da, este simplu, este usor, mai ales atunci cand treci la treaba, cand aplici si... cand vezi ca functioneaza, cand simti pe pielea ta ca e adevarat, cand ai trecut si tu pe acolo !

    Multumesc pentru reamintire, am sa aplic acelasi exercitiu si cu mersul la sala (ceea ce fac acum e sa-mi "creez presiune", caci iata fac publica aceasta intentie).

    RăspundețiȘtergere
  3. "Paradisul este acolo unde vei fi cand te simti bine unde esti."

    RăspundețiȘtergere
  4. si uite asa s-a inventat timpul ....
    cand am ucis spontanul

    RăspundețiȘtergere